Zelfstandig, resultaat gestuurde teams en digitalisering zijn een paar van de termen die naar voren komen. In mijn rol als interim online marketeer heb ik het Friesland College hier in mogen helpen. Bij aanvang van de opdracht was net een nieuwe website gelanceerd en werden nieuwe functieprofielen geformuleerd voor het marketing team. Ik heb geholpen bij het opstellen van de online visie voor de komende jaren, de training en begeleiding van het team en natuurlijk het verwerven van inzicht.
1. Analyse
Bij een gedegen plan kijk je eerst naar de in- en externe factoren. Samen met het team hebben we gekeken naar:
- De website: Welke wensen en issues staan nog open?
- Campagnes: Welke budgetten zijn er en waar wordt op gestuurd?
- Data: Is de beschikbare data helder en compleet?
- Recources: Welke recources heeft de organisatie beschikbaar?
- Externe relaties: Welke overeenkomsten zijn er met externe partijen?
2. Recources
Na de eerste analyse bleek dat er een aantal rollen gewenst waren.
- Projectmanager: Beheert de externe relaties, contracten, afspraken en communicatie
- Campagne marketeers: Meer focus op de disciplines video, social media, e-mail, SEA
- Online marketeer: Doorontwikkeling van de site, integrale aanpak en SEO
- UX / Conversie specialist: Focus op gebruiksvriendelijkheid van de site en externe applicaties
- Data specialist: Verbetering van dashboarding.
Bij de verdeling van bovengenoemde rollen, heb ik het team getraind in de voor hen specifieke disciplines. In dagelijkse begeleiding zijn zaken aan bod gekomen zoals projectmanagement, samenwerking en resultaat gestuurd werken.
3. Training
Naast persoonlijke begeleiding, heb ik een aantal integrale trainingen verzorgd gedurende het jaar:
- Google Analytics: Hoe werkt het, wat kun je er mee in de dagelijkse praktijk? Iedereen heeft een persoonlijk dashboard om eigen werk continu te optimaliseren.
- Content marketing: Zowel voor offline als online marketeers de verschillende mogelijkheden van content, afgestemd op de doelgroep en het belang van een degelijke contentplanning.
- Basis SEO: De ontwikkeling van Google, de 3 pijlers techniek, content en autoriteit en de invloed die de werkvloer hier op kan uitoefenen.
- Customer journey’s: Het belang van doelgroepen en persona’s en hun klantreis. Hoe kun je daar handig op inhaken?
Data
Het Friesland College heeft jaarlijks enkele duizenden potentiele studenten over de vloer, die zich kunnen aanmelden voor meer dan 130 verschillende MBO opleidingen. Door Google Analytics te optimaliseren, is nu o.a. inzicht in:
- Het aantal aanmeldingen per opleiding en per interessegebied: De data wordt vergelijkbaar met e-commerce data verzameld.
- Customer journey: Voor een student zich aanmeldt, komt hij naar events gedurende het jaar. In kaart gebracht hoe groot het aandeel is van deze events.
- Campagnes: De impact van verschillende campagnes was onvoldoende in kaart. Door gebruik van UTM sjablonen is dit nu in 1 oogopslag zichtbaar.